Waar mensen werken zijn er conflicten. Dat is helemaal niet raar, want iedereen heeft verschillende persoonlijkheden, belangen, ambities en waarden. En dat wil nog wel eens met elkaar botsen, je zult er vast niet onbekend mee zijn. Is er eenmaal een conflict dan wil je professioneel omgaan met de emoties. Wat kun je het beste doen om goed met ruzies op de werkvloer om te gaan en hoe kun je het conflict het beste vermijden? Klachtencommissie is een optie.
Wat is een conflict precies?
Een conflict ontstaat als twee of meerdere mensen met elkaar tegenstrijdige wensen of opvattingen hebben. Dit kan om een bepaald onderwerp gaan, maar dit kan ook vaak genoeg om een opeenstapeling van allerlei kleine dingen zijn en die nog niet opgelost en uitgesproken zijn. Bij een ruzie op de werkvloer gaat het in de meeste gevallen niet om wat er gezegd is, maar juist wat er niet gezegd is.
Het reduceren van de emoties
Tijdens conflicten kunnen de emoties hoog oplopen tussen personen. Is dit het geval dan is er nog geen ruimte om het conflict op te lossen. Iemand bevindt zich in de emotie en is daarom niet voor rede vatbaar. Het gevoel heeft de overhand en het is de eerste prioriteit om de betreffende persoon uit de emotie te helpen. Je doet dit door als leidinggevende aandacht te geven aan de persoon. Geef de andere genoeg ruimte om emotie te tonen, toon begrip en veer mee. De emotie verdwijnt op den duur. Hierna kun je aan een oplossing werken. Zitten de emoties nog te hoog bij de personen dan moet je wachten tot de emotie wegzakt.
Plan een afspraak om het conflict uit te praten
Het volgende wat je kunt doen is om een afspraak in te plannen om het conflict uit te praten. Je geeft aan dat je het conflict zeer serieus neemt en dat je wilt werken aan een goede oplossing. Door het inplannen van een afspraak geef je allebei de partijen de optie om voor te bereiden op het gesprek. Je kunt een tijdstip en plek kiezen waar de personen niet gestoord worden. Zorg dat je niet te lang wacht met het inplannen van een afspraak, want een conflict verdwijnt niet zomaar. De emoties zullen blijven en spanning bouwt alleen maar verder op. Het is dan alleen afwachten wanneer het escaleert, dus spreek snel na het conflict een afspraak af.
Bied je excuses aan
Het komt zelden voor dat de ene partij 100% schuldig is, terwijl de ander dat helemaal niet is. Iedere persoon heeft zo z’n aandeel in het conflict. Heb je misschien iets gezegd wat je beter niet had kunnen doen? Zorg er dan voor dat je je excuses aanbiedt. Door middel van het excuses aanbieden zorg je ervoor dat je tot een oplossing wilt komen.